Misiunea noastră privind minunea biodiversității
În calitate de comerciant de alimente și alte produse de larg consum, considerăm că este responsabilitatea noastră să protejăm natura și biodiversitatea.
Biodiversitatea explicată
Diversitatea ecologică, numită și biodiversitate, reprezintă baza tuturor formelor de viață de pe Pământ. Această rețea face din planeta Pământ un spațiu unic pentru speciile individuale ale florei, faunei și în cele din urmă și pentru om. Această rețea impresionantă a biodiversității se împarte în trei mari subdomenii, care au legături strânse unele cu celelalte: diversitatea ecosistemelor, diversitatea speciilor și diversitatea genetică în cadrul speciilor.
Milioane de specii sunt amenințate cu dispariția
Biodiversitatea se reduce drastic în toată lumea. Responsabil pentru acest fenomen este omul, care prin intervenția în biotopurile naturale agravează această situație. Principalele motive sunt poluarea mediului înconjurător, silvicultura și agricultura intensivă, precum și pescuitul intensiv.
Această pierdere a diversității biologice nu reprezintă o amenințare existențială doar pentru speciile de animale și plante, ci și pentru noi, oamenii. Fără beneficiile oferite de natură există consecințe imense pentru întregul sistem: prin polenizare, insectele au o contribuție importantă la înmulțirea plantelor, care asigură la rândul lor producția de oxigen și reglarea climei noastre. Protecția și utilizarea durabilă a capitalului nostru natural sunt indispensabile – numai așa se pot asigura pe termen lung și necesitățile omului.
Ce facem noi?
Alimente proaspete, gustoase și sănătoase – aceasta este promisiunea noastră. Suntem conștienți de responsabilitatea pe care o avem față de oameni, animale și mediul înconjurător, ca urmare a activității noastre în comerțul alimentar.
La Kaufland, ne asumăm răspunderea din punct de vedere social, economic și ecologic în toate acțiunile noastre de zi cu zi. Gestionăm în mod responsabil provocările care apar de-a lungul lanțului de aprovizionare și aducem o contribuție semnificativă pentru protejarea oamenilor și a mediului înconjurător. Raportul nostru de sustenabilitate prezintă în detaliu măsurile întreprinse de noi, din dorința de a crea transparență și un cadru care să încurajeze dialogul.
Uleiul de palmier: blestem pentru biodiversitate?
Nicăieri în lume nu este o biodiversitate mai mare decât în pădurea tropicală. De exemplu, acolo pot locui până la 1.100 specii de gândaci într-un singur copac. Însă nu numai insectele trăiesc în pădurea tropicală, ci și păsări, pești și mamifere. Multe dintre acestea sunt pe cale de dispariție, în special urangutanii. Pentru extinderea plantațiilor de palmieri pentru ulei trebuie defrișate adesea suprafețe uriașe de păduri tropicale, ceea ce duce la dispariția biotopului urangutanului.
De ce reprezintă uleiul de palmier o amenințare atât de mare pentru locuitorii pădurii tropicale?
Uleiul de palmier este folosit în numeroase produse de uz cotidian, cum ar fi margarina, ciocolata, mâncărurile gata preparate și produsele cosmetice. Palmierul este mai productiv decât alte plante cu conținut de ulei, cum ar fi rapița sau soia. De aceea, uleiul de palmier este considerat cel mai ieftin ulei vegetal de pe piața mondială. Consecința acestui fapt este cererea din ce în ce mai mare pe plan internațional. Pentru a acoperi această cerere, producătorii de ulei își extind culturile de palmieri, în special în Indonezia și Malaezia. Palmierii producători de ulei cresc cel mai bine în climat tropical, adică exact acolo unde se află pădurea tropicală. Suprafețe inimaginabili de mari de pădure tropicală se defrișează în acest scop – la nivel global, aproximativ 42 de terenuri de fotbal pe minut, iar această activitate este adesea ilegală.
Cum putem acționa pentru protejarea biotopului pentru urangutani și alte specii?
Extincția masivă a speciilor arată că este timpul să acționăm. Însă cum? Evitarea completă a produselor ce conțin ulei de palmier nu reprezintă o soluție acceptabilă. Simpla înlocuire cu uleiuri vegetale alternative ar avea ca rezultat un necesar și mai mare de spațiu și ar priva mulți fermieri mici din țările cultivatoare de mijloacele necesare traiului. În consecință, problemele s-ar transfera sau înrăutăți.
Soluția noastră: ne dedicăm unei utilizări responsabile a uleiului de palmier.
Ca membru al Roundtable on Sustainable Palm Oil (RSPO), organizație care stabilește standardele globale pentru cultivarea palmierilor pentru ulei, noi ne-am asumat să susținem micii fermieri și să protejăm mediul înconjurător. De exemplu, prin adaptarea rețetelor, reducem proporția de ulei de palmier din produsele noastre marcă proprie. În cazul produselor care conțin ulei de palmier, am trecut la utilizarea uleiului de palmier certificat, provenit din culturi responsabile.
Locul al doilea în Clasamentul Cumpărătorilor de Ulei de Palmier realizat de WWF
Efectele de succes ale acțiunilor noastre se reflectă în poziția obținută în Clasamentul Cumpărătorilor de Ulei de Palmier (WWF Palm Oil Buyers Scorecard) din 2019. Pentru stabilirea clasamentului, s-a evaluat cât de serios își tratează companiile angajamentul de achiziție și utilizare a uleiului de palmier certificat în cadrul mărcilor proprii. Cu 19,3 puncte din 22 posibile, Kaufland s-a descurcat foarte bine comparativ cu alte 173 de companii, ocupând astfel locul al doilea pe plan mondial.